Instruks for Kvalitetskomiteen

Generelt

Hovedoppgaven for Kvalitetskomiteen er å sørge for at alle produkter som selges på vegne av Asker Husflidslag er av god kvalitet. Det er utarbeidet eget skriv om hvilke kriterier man skal bruke, se vedlegg: «Informasjon som legges ved refusert produkter». 

  • Komiteen velges på Årsmøte og skal ha sitt første møte innen 14 dager etter 25. april 
    På første møtet skal det: 
  • Velges en leder for komiteen. Det avholdes 3 møter: 1. Innen 14 dager etter 25. april, 2. Innen 14 dager etter 25. september og 3.Torsdag før åpning av Husflidsmessen. 
  • Oppdatere teksten som skal stå på husflidslagets hjemmeside, og sende denne til kontoret: 
  • «Nye leverandører og leverandører som har helt nye ting, skal levere 
    eksempler på sine produkter for gjennomgang av komiteen til kontoret innen: 
    25. april eller 25. september 
    De leveres inn på kontoret godt merket med navn, telefon nr. og gjerne epost. 
    Innen 14 dager etter 25. skal de være gjennomgått av kvalitetskomiteen og kan hentes igjen. 
    Alle vil få et skjema vedlagt med kommentarer om produktet. Det kan være råd om hvordan produktet kan bli enda bedre, avslag som da blir begrunnet eller litt ros og godkjenning mm. OBS: Man er ikke som nye leverandør påmeldt når man leverer inn varer for gjennomsyn, det må leverandøren gjøre når produktene er godkjent» 
  • Etter 25.april skal komiteen gjennomgå innleverte varer. Dette skal gjøres innen 14 dager. 
  • Etter 25.september (innen 14 dager) skal komiteen gjennomgå varer levert inn fram til 25.september. Samtidig planlegges gjennomføring av arbeidet med å kvalitetssikre produktene på messen. 
  • Skrive årsrapport. Ansvar: Leder av komiteen 

Lest og godkjent 25.3.2025 

Husflidsmessen

  • Når alle varer er levert på Prestegården, vil komiteen komme og gjennomgå alt som er levert inn. På denne måten opprettholdes høy kvalitet på messen. Husflidsmesse-komiteen må sette av tid så Kvalitetskomiteen kan gjennomføre dette arbeidet.
  • Varer som blir refusert legges pent i egen pose med informasjon og begrunnelse. (Se eget skjema under) Disse lagres på et egnet sted og leveres ut når messen er over. Enkle feil eller mangler må det gis mulighet for å rette opp, så varene kan selges på vanlig måte.
  • Det er Komiteen selv som skal gi beskjed til dem som har fått refusert varer, før messen starter.
  • Klager på komiteens beslutninger skal sendes skriftlig til kontoret, som så videresender til komiteen.
  • Kvalitetskomiteen har også ansvar for å kontrollere varene som selges på Hasselnøttens utsalg. Produktene skal vurderes på samme måten som man gjør på Husflidsmessen. To fra komiteen kan utføre denne kontrollen, og tidspunkt avtales direkte med Hasselnøttens administrasjon.

Denne instruks er godkjent 02.05.2023

Vedlegg:

Skjema for produktvurdering


Informasjon som legges ved refuserte produkter